* نکته : بعضی سبک ها مانند آهنگ های زدبازی ترکیب چند سبک و تاثیر گرفته
از زندگی شخصی یک فرد هست { کوچه . پدر من بد منو نگاه میکنه . زمین صافه .
زندگی منه و ... } یا آهنگی مانند تهران عجیبه و ... که این جور سبک ها
فقط گفته میشه راک یا رپ یا هیپ هاپ هستند و از نظر محتوا موضوع بندی
نمیشند البته بعضی افراد به این گونه سبک ها در ایران زاخارین { اولین بار
توسط زدبازی مورد استفاده قرار گرفت }میگن که چون همه گیر نیست اونقدر این
کلمه درست نیست.
زیر آبی رفتن ها :
♫ اسکی : اسکی رفتن به معنای تقلید کردن از فرد یا گروه یا آهنگ دیگری هست
که بدون ذکر منبع انجام بشه { در صورت ذکر منبع میشه نقل قول }
♫ پانچ لاین {punch line}: شخصی مجازی و غیر واقعی رو کوچیک کردن و زیر
سوال بردن . نمونه : زاخار نکنی خودتو با من مقایسه . یا . تو مثه من معروف
نه مگه مگه مثه مثه من معروفی ؟ و ...
اجزا
♪ کارس { chorus } : متنی { معمولا مزن دار } که در بین ورس ها خوانده
میشود . نمونه : نگو آهنگای همه اونا شبیه ماست نگو آهنگای همه اونا شبیه
ماست نگو آهنگای همه اونا شبیه ماست زدبازی یه دونست از خزر تا خلیج فارس
♪ ورس {verse}: بخش اصلی هر آهنگ که یک خواننده معمولا 8 بیت و گاهی 12 و گاهی 4 بیت پشت هم میخونه
♪ پل { bridge } : قسمتی که پیوستگی کلامی آهنگ رو قطع میکنه و یک جور
استراحت برای مغز هست که گاهی به صورت یک کلام آهنگین و یا بیت خالی هست.
مثل : همونجوری که می خوام بودم و هستم پریده یکم رنگ صورت و دستم که مثه
همیشه رو دودم و مستم ...
♪ اینترو {intro}: هر کلامی قبل از شروع آهنگ
♪ اوترو {outro}: هر کلامی بعد از اتمام آهنگ { در موارد بسیار نادر ریتم
خالی و متفاوت مشاهده شده . اگه اشتباه نکنم آدم فضایی : علیرضا جی جی }
♪ هوک {hook}: نونه بسیار نادر در آهنگ های ایرانی ولی بسیار زیاد در رپ
آمریکا به خصوص امینم . هوک بعد از آخرین ورس به صورت وزنی متفاوت از کل
آهنگ با مفهومی کلی و قوی قبل از اوترو میاد . مثال : بابایی یاد روزایی که
میخوندی لالایی بابایی ما پایینیم و تو اون بالایی ...
کار ها :
♥ کاور {cover}: خوندن روی بیت یک خواننده ی دیگه
♥ سمپل {sample}: الگو گیری و باز سازی یک بیت با افکت های جدید
♥ بیت : موسیقی هر آهنگ بدون صدای آدم روی اون را بیت گویند
♥ وکال {vocal} : صدای هر خواننده بدون بیت و هیچ گونه ساز را وکال گویند.
♥ پاکوب : روی ریتم خوندن { سر ضرب }
♥ پروژه : فایل پروژه تمامی جزییات بیت و وکال با کیفیت عالی {320} میباشد.
♥ میکس و مستر {mix & master} : چسباندن و تنظیم صدا و افکت ها و ترکیب
با هم که به عقیده اکثر متخصص ها سخت ترین بخش کار همین هست در آهنگ سازی
اصطلاحات :
♣ مایک : میکروفون { اول کلمه انگلیسی مایکروفون }
♣ داف : دختر زیبا . دوست دختر
♣ جوینت . فوینت . ماری جوانا : همه یک معنا رو میده
♣ کلان : پلیس . اول کلمه ی کلانتر
رپ باز: شنونده ی حرفه ای..کسیکه نمیخونه ولی هم از نظر تیپ هم از نظر اطلاعات در حد یک رپره خوب هستش
Rapper
کسیه که سبکه رپ می خونه و همه باهاش آشنایید
Emcee
کسیه که فقط بخواطره دلش می نویسه و تو مسابقه Battle rap ها شرکت می کنه
رپ باز
کسیه که فقط از رپر ها تقلید می کنه اما نه rapper نه Emcee
مثال
تو Hiphop party ها شرکت می کنه - مشروب خوره - ماریجوانا می کشه -
آهنگ رپ گوش می ده - شلواره بگ می پوشه و...
عشق رپ
کسیه که فقط عشقش رو داره و فقط آهنگش رو گوش می ده و هیچکدام از
کارهایی که رپ باز ها می کنن رو نمی کنه
Battle rap
مسابقه هایی هستش که Emcee ها تو اون مسابقه ها شرکت می کنن ،
دو تا Emcee روبروی هم قرار می گیرن و هر کدام به مدت 45 ثانیه وقت دارن
هم دیگه رو Diss کنن 45 ثانیه اول ، اولیه برای دومیه شعر می گه و بهش تیکه
می ندازه ، 45 ثانیه دوم دومیه به اولیه تیکه و فهش و شعر می گه
بعد مردم حاضر تو اون مسابقه به Emcee ها رای می دن
Diss
توهین کردن
diss back
یا
Split
اگه شخص اول ، شخص دوم رو دیس کنه و بعد شخص دوم جوابش رو تو یه تراک به شخص
اول بده این معنی رو می ده
beef
در اصل به معنی گوشته گوساله هستش ، اما در رپ و هیپ هاپ یعنی در گیری
مثال:
زدبازی با پیشرو Beef داره یا بهرام با ابلیس Beef داره
یعنی زدبازی با پیشرو درگیری داره یا کل داره
meeting
امسی یا رپر های دوره هم جمع می شن و یک Verse از شعرشون رو برای هم دیگه می خونند
Free style
همونطور که از اسمش پیداست ، یعنی استایله آزاد ، رپر یا امسی یک قطعه
از Text اش رو هر طوری که دوست داره می خونه ، یا بیتش رو هم می ذاره
که قشنگ در بیاد - یا از Beat Boxer استفاده می کنن
Text
نوشته شعر (بهتره که از واژه Lyric استفاده کنیم تا Text)
Beat Boxer
کسی که با دهن Drum و ریتم آهنگ رپ رو می ذنه
نکته
تو ایران بعضیها Battle rap رو با Meeting اشتباه می گیرن و جفتش رو یکی می دونن
میکستیپ:
میکستیپ مجموعهای از آهنگهاست که میتونه شامل آهنگای اصلیه آلبوم آینده،ریمیکسها،فریاستایلهاو همینطور آهنگ کاور شدهی خوانندههای دیگه باشه.همینطور میکستیپ شامل آهنگایی که به آلبوم قبل نرسیدن هم میشه.معمولاً برای این استفاده میشه که خواننده یه سر و صدای جزئی بین مردم ایجاد کنه و اونارو نگه داره تا زمان انتشار آلبوم رسمی،میکستیپ اگه آهنگ کاور داشته باشه قابل فروش نیست مگر اینکه با خواننده توافق مالی و حقوقی صورت گرفته باشه.بعضی خواننده]ها از میکستیپ برای افزایش محبوبیت هم استفاده میکنند.معمولاً تعداد آهنگهای میکستیپ زیاد نیست.
EP:
Ep یا Extended play یک مجموعه کوچک از آهنگهای اُرجینال از آلبوم اصلی هست که معمولاً تعداد آهنگا بیشتر از هشتا نمیشه،مثل این سینگلهایی که قبل از آلبوم رسمی منتشر میشه.تا فضا رو برای انتشار آلبوم آماده کنه ، موفقیت EP نقش مهمی تو فروش آلبوم داره.
LP:
long play یا آلبوم یک مجموعه کامل از آهنگهای منظم و با ترتیب تر نسبت به میکستیپ هست، آلبوم همونه که مردم میرن فروشگاه و اونو به طور رسمی میخرن.
گگستا
گنگستا که کلمه ای ابداعی مشتق از گانگستر است عملا همه ی زمینه های دیگر هیپ هاپ که میتواند عاشقانه یا امید بخش و اجتماعی باشدرا کنار میگذارد و فقط به نوعی رپ خلافکاری اشاره دارد یعنی شرح یک خلافکار از زندگی شخصی و جنایاتش و نا امیدی ها و خود ستایی اش همراه با وعی تمسخر همه چیز.
خصوصیات رپر گگستا
شلوارشون جین بگ و فاق بلند (آبی و مشکی)
تیشرت گشاد ***** (رنگش فرقی نداره)
.از کلاه رپری (Cap) استفاده می کنن , کلاه زمستانی جامایکایی یا کلاه دم بلند و یا دوراگ یا دستمال سر می بندن و روش یه کلاه هیپ هاپی می ذارن.
.کمربند ساده چرم مشکی
.کتونی هیپ هاپ (کتون بزرگ) و یا کتونی زبانه بلند
شورت بلند (یا همون مامان دوزه خودمون) که زمانی تیشرت بالا رفت لبه های شورت از شلوار بیرون بزنه
گنگستا در مورد خصوصیات فرهنگی محله های بدنام آمریکا می باشد
معنی لغوی کلمه ی « flow » برابر هست با « جریان » پس ساده ترین تعریفی که ار فلو می تونیم داشته باشیم ، جریان رپ کردن هست .
ابتدایی ترین و مرکزی ترین بخشِ فلو توانایی خوندن بر روی بیت هست ( staying on the beat is central to rap's flow ) ، فلو رو به 2 بخش تقسیم می کنن : rhytme و rhyme .
rhytme : ریتم و ملودی رپ کردن . یه سری فا.کتورها مثل تکنیک های رپ کردن ( مثل جامپ : جامپ رو همین جا یه تعریف مختصر و مفید ازش
انجام بدیم : چسبوندن 2 کلمه و سریع ادا کردنشون میشه جامپ : مثلِ اونایی که قبلا دیدی نیست مشخصاتم ) یا ادای قافیه ها ( کشیدن یا
کوبیدن قافیه یا ... ) یا سرعت رپ کردن ( فلوی اسلو مثل آهنگ یه روز خوب میاد از سروش و فلوی فست مثل خودتُ بشناس از گروه بمزن که
نیموش توی این کار فست خونده ) و ... توی این محدوده قرار دارن .
ساده تر بگیم : اون ریتمی که به واسطه ی فا.کتورهای بالا مثل کشیدن کلمات ، جامپ زدن ، ضدضرب خوندن ، آروم یا سریع خوندن ، مکث ها
بالا پایین کردن صدا و ...ایجاد میکنید میشه فلو .
rhyme : یا همون قافیه . قافیه ی رپ با قافیه ی شعر فارسی فرق داره ، قافیه ی رپ ، قافیه ی سیلابی هست که باید وزن توش رعایت بشه :
بابا نبود تو دسترسون فقط یه 5 شنبه بود
با خرما یادش میکردیمو حرفاش همیشه ارزنده بود
میگفت وقتی مردم هر روز یه رنگن ، نمیتونی بشی همرنگشون
از دنیا فراری میشیُ حست میگه برگرد به نور
توی قسمت بالا قافیه ها رو مشخص کردم به سیلاب ها و وزن هر سیلاب توی کلمات مشخص شده دقت کنید و با هم مقایسشون کنید متوجه
میشید .
یه صحبت مختصر و مفیدی هم راجع به rhyme scheme داشته باشیم : « A rhyme scheme is the pattern of rhymes that is being used »داره
میگه الگوی قافیه هایی که مورد استفاده قرار گرفتن .
یه نکته ی اولیه رو بگم ، ما به هیچ وجه محدود نیستیم که قافیه های خودمون رو آخر هر مصراع بیاریم یا حتی به این هم محدود نیستیم که توی
هر مصراع فقط یک قافیه داشته باشیم :
internal rhyme : دقت کنید می بینید که قافیه ها وسط مصراع قرار می گیرن :
And Dr. Dre said , nothing you idiots!
Dr. Dre's dead, he's locked in my basement!
matching verse end : یه حالتی هست که مصراع ها با یک قافیه تموم میشن ، یعنی قافیه های هر مصراع
یکسان هست .
But she was there for me, and I was there for her
Pull out a chair for her, turn on the air for her
And just cool out, cool out and listen to her
You ain't got to argue about who could rap
Cause the proof is back just go through my rap
برگردیم سر اصل مطلب ، یعنی الگوی قافیه یکی از رایج ترین الگوهای قافیه چینی توی ایران به این صورت هست :
------------------------A
------------------------A
------------------------B
------------------------B
------------------------C
------------------------C
خیابونا پر از مشتی کاسب پست // پر از آدمای محتاج کاسب درس
پر از آدمای خردمند و تحصیل کرده // که زندگی انزوا رو بهش تحمیل کرده
پر از آدمای سخت کوش کارگر // که کاغذ فردای روشن رو پاره کرد
کارهایی هم داریم که از نظر رایم اسکیم واقعا جالبن و حرفی واسه زدن دارن مثل ورس 1 ، سیاهنور نخور از رضا پیشرو
کل ورس از قافیه های یکسانی استفاده شده .
من دوست دارم که تو با ورق و قلم من / از دست ترس فرار کنی نیاد نفست بند
مثل نابغه ها که کار میکردن بقل من/ اصلآ نمی خوام تو رو بکنم از هدفت پرت
فقط چرا باید این حرفا بهت هر دفعه زد / که تو نباید استفاده کنی از وقت زرد
امیدوارم مورد استقبالتون قرار بگیره و استفاده کامل رو ببرین...نظر فراموش نشه لطفا.